Internetvarning!

Nuförtiden sköts allting via internet. Allting handlar om snabb kontakt och modern teknologi. Businesspartners träffas inte längre face to face utan möts via skype, telefon, eller andra nätverk för just sådana bruk. Det finns massvis med information lagrat på nätet om både dig och din business. Därför ska du vara extra försiktig med vad det är du säger och vem det är du säger det till. Detta låter ju solklart och du tänker säkert "ja, jag vet, det gör jag redan" men är du säker på det? Tänk en gång till!

Tänk på att ALLT du någonsin har postat på Lunar, på Fejjan, på forum eller dylikt - allting sparas automatiskt i servrar. Även om du raderat konton eller information så finns det kvar. Det är ytterst ovanligt att någon går så långt som att rota i dessa komplicerade magiska uttrymmen, utan man brukar oftast bli Googlad av t ex arbetsgivare, men man kan aldrig vara för säker.

Är du medlem på dejting sidor på nätet? Jag är det! Och det har kommit upp på en arbetsintervju. Jag hade nämlingen skrivit att jag "spenderar kvällen på flirtfair.se med ett glas vin" på min twitter en gång. Under nästa intervju jag hade som var veckan därpå, kom detta upp då min intervjuare tyckte att det var märkligt och han personligen kände sig lite "obekväm." Ja, jag kan ju inte göra annat än att nicka, le. Oavsett om du inte tycker och tänker samma som din arbetsgivare om ditt privatliv eller om du anser att det är en privat ensak som inte dem borde ha någonting att göra med och som inte borde säga någonting om dig som professionell så gör det det ändå. Ditt liv på internet, oavsett i vilken form, är inte privat. Så är det bara.

Hur ska man då lösa detta problem utan att känna sig tvungen till att ständigt tänka på vad man lägger ut på nätet, vem som skriver till en, vilka bilder man taggas i etc? Det är ju jobbigt att behöva skriva i koder till sina vänner och inte känna sig fri på hemsidor, för det är ju det internet är till för!

Hur man gör för att undvika sådana problem skriver jag mer om i nästa inlägg. Nu ska jag ragga vidare på flirtfair :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0